Scroll to top
Studiul EOS „Comportamente de plata europene” 2016 Punctualitatea platilor efectuate de romani a scazut usor in 2016

Punctualitatea platilor efectuate de romani a scazut usor in 2016/ Extinderea termenelor de plata duce la intarzierea platilor/ Problemele temporare de cash flow – principalul motiv pentru neplata facturilor/ Se remarca o crestere a procentului companiilor care externalizeaza serviciile de colectare creante

Bucuresti, 28.09.2016 – In anul 2015 comportamentul de plata in randul consumatorilor romani s-a imbunatatit semnificativ comparativ cu anul precedent, insa in 2016 vedem o schimbare in acest trend pozitiv. In prezent, 73% dintre facturi sunt platite la timp, ceea ce inseamna o scadere de 2 puncte procentuale fata de nivelul de anul trecut. In acelasi timp, companiile acorda termene de plata mai mari atat pentru clientii persoane fizice (B2C), cat si pentru clientii persoane juridice (B2B).

Acestea sunt doar cateva dintre informatiile furnizate de studiul EOS, intitulat „Comportamente de plata europene” 2016, realizat de catre institutul de cercetare a pietei TNS Infratest.  In cadrul acestui studiu au fost intervievati 3000 de factori de decizie din 14 tari europene. Un motiv pentru usoara scadere a punctualitatii platilor efectuate de romani ar putea fi extinderea termenului de plata. In prezent, termenele de plata sunt mai lungi decat in 2015: 62% dintre clientii B2B primesc termene de plata de cel putin 40 de zile, fata de 48% anul trecut.

“Comparand rezultatele studiilor EOS din anii precedenti, consideram ca exista o corelatie intre termenele de plata acordate si punctualitatea platilor, afirma Georg Kovacs, Director General al companiei EOS KSI Romania. “Desi am avea tendinta sa credem ca, daca exista termene mai lungi de plata, procentul de plati la timp creste, conform analizelor noastre, clientii intarzie platile atunci cand au termene lungi de plata. Aceasta este din cauza ca se elimina sentimentul urgentei, iar clientii uita de plata facturilor. Pe viitor, ne asteptam ca punctualitatea platilor sa scada si mai mult, daca aceasta tendinta de extindere a termenelor de plata continua. Recomandarea noastra este, asadar, ca termenele de plata acordate de societatile comerciale clientilor sai sa fie mai scurte”, adauga Dl. Kovacs.

In ceea ce priveste nivelul creantelor nerecuperabile, acesta ramane la fel ca in 2015. “Un nivel al creantelor nerecuperabile de 4% are un impact negativ asupra economiei Romaniei” spune Georg Kovacs. “Valoarea este aproape la fel de mare ca in Grecia (5%), unde stim ca exista instabilitate economica, iar companiile se confrunta cu o crestere a creantelor nerecuperabile si a platilor intarziate”.

Media platilor intarziate in Romania a crescut de la 21% in 2015 la 23% in prezent. Companiile din Romania considera ca principalele cauze ale nerespectarii scadentelor pentru clientii persoane juridice (B2B) sunt problemele temporare de cash flow (54%) si situatiile de neplata din partea propriilor clienti (41%). In ceea ce ii priveste pe clientii persoane fizice (B2C), acestia intarzie platile sau nu platesc deloc din cauza somajului (45%), problemelor cu lichiditatile (32%) sau din cauza indatorarii excesive (31%). Dupa cum rezulta din studiul EOS, din cauza efectuarii cu intarziere a platilor, companiile se plang de reducerea profitului (41%) si de lipsa lichiditatilor (33%).

Mai mult de jumatate dintre companiile din Romania care au participat la acest studiu isi administreaza creantele intern, in timp ce 14% din companiile B2C nu au procese standardizate pentru recuperarea creantelor. Totusi, in 2016 considerabil mai multe companii au inceput sa colaboreze cu furnizorii de servicii de administrare a creantelor, in comparatie cu 2015. “Din ce in ce mai multe companii din Romania au incredere in serviciile de management al creantelor. 36% dintre acestea considera ca cel mai important beneficiu al colaborarii cu specialistii in administrarea creantelor este protejarea cash-flow-ului, fapt ce le permite sa se concentreze pe activitatea lor de baza”, spune Georg Kovacs.

Referitor la evolutia comportamentului de plata in viitor, aproape jumatate dintre respondentii din Romania considera ca in urmatorii doi ani nu vor exista schimbari in comportamentul de plata al propriilor clienti, in timp ce aproximativ 30% dintre acestia se asteapta la o crestere a platilor efectuate la timp.

Despre studiul EOS: „European Payment Practices”

In primavara anului 2016, intr-un parteneriat cu institutul de cercetare a pietei independent TNS Infratest, EOS a intervievat 3000 de companii din 14 tari europene cu privire la practicile de plata din tarile lor. Cate 200 de companii din  Marea Britanie, Spania, Franta, Austria, Grecia, Romania, Rusia, Slovacia, Bulgaria, Polonia, Ungaria, Belgia si Croatia si 400 de companii din Germania au raspuns la intrebari legate de propriile experiente de plata, dezvoltarile economice inregistrate in tarile lor si problemele legate de managementul riscurilor si al creantelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *